Copiloot voor elke consument

Salesforce versterkt efficiëntie en groei in retail met AI-innovaties.

Salesforce heeft op NRF 2024 nieuwe data en AI features aangekondigd, die de ervaringen van verkopers en shoppers verbeteren. Met generatieve AI, ingebouwd in de Commerce Cloud en Marketing Cloud, kunnen merchandisers en marketeers in retail gebruikmaken van generatieve AI-tools met realtime inzicht in klantgedrag en -voorkeuren. Zo kunnen zij elk contactmoment met de klant optimaliseren en de klantloyaliteit vergroten, de omzet verhogen en de productiviteit optimaliseren. Het Einstein 1 platform, waardoor alle retail- en shopper data toegankelijk is en dat geïntegreerd is met Large Language Models (LLM’s), vormt de basis van deze innovaties.

Waarom het belangrijk is:

Uit data van Salesforce blijkt dat 97% van de commerciële organisaties AI gebruikt of het gebruik ervan evalueert en 53% van de marketeers denkt dat generatieve AI een gamechanger is. Van de wereldwijde retailers die AI al hebben geïmplementeerd, ziet 83% een verbetering in de operationele efficiëntie. 63% zegt dat betrouwbare klantdata belangrijk zijn voor een succesvol gebruik van generatieve AI op het werk.

"Consumenten verwachten dat elke interactie met een retailmerk soepel verloopt en inspeelt op hun persoonlijke voorkeuren," zegt Michiel Hustinx, General Manager van Salesforce in Nederland. “Daarvoor hebben retailers een oplossing nodig, die al die klantgegevens en -voorkeuren samenbrengt in één vertrouwd platform, en waarvan artificial intelligence een integraal onderdeel is om die persoonlijke retailervaringen te creëren."

Wat is er nieuw voor de consument?

Einstein Copilot for Shoppers, een nieuwe uitbreiding van Einstein Copilot, is een consumentgerichte versie van de generatieve AI-assistent die gepersonaliseerde conversaties met shoppers mogelijk maakt. Klanten kunnen producten sneller vinden en aankopen doen via interacties in natuurlijke taal op de digitale kanalen van retailers, zoals in de online webshop en in messaging-apps.

Zo kan een consument bijvoorbeeld aan Einstein Copilot aangeven dat hij kampeerspullen nodig heeft voor een kampeervakantie naar een bepaalde locatie en in een bepaalde periode. Op basis van bestaande klantgegevens, zoals de locatie van de shopper en zijn aankoopgedrag in het verleden, kan Einstein Copilot een tent aanbevelen die voldoet aan de verwachte weersomstandigheden in die periode op die bestemming, en in de voorkeurskleur van de betreffende klant, samen met een link waarmee hij meteen online kan afrekenen.

Wat is er nieuw voor de groothandel?

• Page Designer: Deze tool gebruikt door generatieve AI gestuurde instructies (prompts) in natuurlijke taal om sneller e-commerce sites en pagina's te ontwerpen, te bouwen en aan te passen. Een verkoper kan bijvoorbeeld eenvoudig een landingspagina voor een nieuwe lijn hardloopschoenen maken door een paar instructies in te voeren in Page Designer, en op die manier snel een nieuwe webpagina genereren in dezelfde stijl als de bestaande webshop.
  • Return Insights in Order Management: Deze functieoplossing analyseert gegevens, bekijkt patronen in retourzendingen en gebruikt AI om retailers te helpen hun om wijzigingen aan te brengen in de productweergave, om toekomstige retourneringen te minimaliseren. Daarnaast gebruikt het sentimentanalyse om commentaar op productreviews, afmetingen en redenen van retour te beoordelen en beveelt vervolgens acties aan om snel problemen met specifieke producten op te lossen.

• Inventory Insights: Deze functionaliteit geeft digitale retailers een duidelijk overzicht van de beschikbare voorraad, zodat ze ervoor kunnen zorgen dat producten zo veel mogelijk op voorraad blijven. Met bijna real-time toegang tot de voorraadgegevens en -inzichten kunnen retailers eenvoudig voorraadreserveringen en productreserveringen beheren, anticiperen op nieuwe vraag en klantenservicemedewerkers productaanbevelingen geven die ze voor hun klant aan een winkelwagen kunnen toevoegen.

• Customer and Product Insight: Deze functionaliteit gebruikt data van Commerce Cloud, Marketing Cloud en Data Cloud om trends beter te visualiseren, zoals de best verkochte productbundels en de demografie van de meest betrokken shopper, om nieuwe gerichte commerce-ervaringen voor nieuwe klantsegmenten op te bouwen.

Wat is er nieuw voor retailmarketeers?

• Met Global Promotion Management beschikken retailers over één plaats van waaruit ze hun promotieprijzen bepalen, promotie-inkomsten kunnen voorspellen en loyaliteitsprogramma’s voor zowel leden als niet-leden kunnen coördineren. Op die manier vergroten ze hun omzet en bouwen ze sterke klantrelaties op. Retailers kunnen ook geautomatiseerde workflows creëren met kant-en-klare dashboards om promotieprogramma’s op te stellen, te activeren en analyseren en de band met de doelgroep te versterken.

• Dankzij Referral Marketing en de ingebouwde AI-tool ‘Likely to Refer’ kan men snel referral-programma’s lanceren en de conversie verbeteren met behulp van kant-en-klare sjablonen. Hiermee worden de klanten geïdentificeerd waarvan de kans het grootst is dat ze deel willen nemen aan referral programma's. Organisaties kunnen ook trends bekijken en promoties beter afstemmen om naadloze ervaringen te creëren via interactieve e-mailcampagnes, landingspagina’s, A/B-tests en gepersonaliseerde verzendtijden.

• Segment Creation helpt retailers om targeting en personalisatie te verbeteren met behulp van generatieve AI-prompts, met betrouwbare data uit Data Cloud. Retailers kunnen nu in enkele minuten tijd segmenten bouwen die tijdens klantinteracties kunnen worden geactiveerd voor marketing, sales en klantenservice. Dit levert op maat gemaakte aanbiedingen en aanbevelingen op gedurende de hele customer journey.

• Content Creation for Marketing Cloud Engagement helpt retailmarketeers bij het oplossen van contentknelpunten in hun campagne en personalisatiestrategie. Dankzij het gebruik van natuurlijke taalprompts aangedreven door generatieve AI - gebaseerd op first-party data binnen de Einstein Trust Layer - kunnen marketeers op schaal automatisch gepersonaliseerde visuele content, onderwerpregels voor e-mails en teksten voor e-mails creëren om klantentevredenheid en conversie te verbeteren.

Retailoplossingen voor retailmedia, diefstal, medewerkerproductiviteit en vastgoed

Tijdens NRF legt Salesforce ook veel aandacht op retailoplossingen die specifieke uitdagingen van retailers adresseren. Retailers vechten tegen inflatie, winkeldiefstal en een hoog personeelsverloop, terwijl ze tegelijkertijd te maken hebben met kleinere marges. Nieuwe retailoplossingen van Salesforce geven retailers de tools die ze nodig hebben om deze uitdagingen het hoofd te bieden, en tegelijkertijd de productiviteit te verhogen,  groei te stimuleren en het vertrouwen van de klant te behouden.

Beschikbaarheid:

Commerce Cloud en Marketing Cloud updates:

• Einstein Copilot voor Shoppers is momenteel in pilotfase en zal beschikbaar zijn in de zomer van 2024.

• Page Designer is in pilotfase.

• Return Insights in Order Management is nu beschikbaar.

• Customer and Product Insights Dashboard, Inventory Insights en Return Insight in Order Management zijn eveneens in pilot en zullen beschikbaar zijn in de zomer van 2024.

• Generative Page Designer lanceert in bèta in februari 2024.

• Global Promotion Management is in pilotfase en van Marketing Cloud zal beschikbaar zijn in het voorjaar van 2024.

• Marketing Cloud's Referral Marketing is nu beschikbaar.

• Segment Creation is in pilotfase en zal beschikbaar zijn in het voorjaar van 2024.

• Content Creation is nu beschikbaar.

Retailoplossingen:

• De nieuwste innovaties voor Salesforce voor Retail Media bevinden zich momenteel in de pilotfase en zullen beschikbaar zijn in de herfst van 2024.

• Retail Theft is nu beschikbaar.

• De nieuwste Slack-innovaties voor Retail Employee Productivity bevinden zich in de pilotfase en zullen beschikbaar zijn in het voorjaar van 2024.

• Retail Real Estate is nu beschikbaar.

Meer informatie: